My Followers

Sunday, August 15, 2010

Kamu Adalah Apa Yang Kamu Baca

Bertemu lagi.Kali ini saya akan berkongsi dengan sahabat-sahabat semua mengenai betapa peri pentingnya seseorang itu membaca. Dan kita semua perlu sedar sebelum terlambat.Bagi yang kurang membaca, sama-sama kita perbanyakkan membaca.Jika kita fikir secara logik, terkadang kita boleh menghadap tv, melayan facebook atau apa2 laman sosial berjam-jam, tetapi apa la kiranya jika kita meluangkan sedikit masa untuk membaca apa-apa topik yang boleh mendatangkan manfaat pada diri sendiri. Terdapat banyak bahan bacaan berada di dalam internet ni.Jadi kita gunakan bahan tersebut seoptimum mungkin.Jadi fikir2kan la.

Bahan bacaan bagaikan makanan kepada akal. Jika kita mengambil makanan yang berzat dan seimbang, badan kita akan sihat. Begitu jugalah jika bahan bacaan kita baik, maka akan meningkat dan sihatlah fikiran. Sebaliknya, jika bahan bacaan buruk dan kotor, maka fikiran kita akan turut kotor.

Apabila akal kotor, hati akan turut kotor. Hal ini kerana adalah akal adalah penasihat hati. Kerap diungkapkan, hati umpama raja, akal pula umpama bendahara. Bendahara memberi nasihat kepada raja untuk memerintah rakyat jelata. Bayangkan kalau bendahara jahat, tentulah nasihatnya penuh kejahatan. Raja yang dipengaruhi kejahatan itu akan memerintah dengan jahat, maka menderitalah seluruh rakyat.

Maka begitulah fikiran yang jahat, ia akan menyebabkan hati menjadi jahat. Dan apabila hati jahat, lahirlah kejahatan dalam gerak tindak seluruh anggota badan selaras dengan hadis daripada al-Nu'man bin Bashir r.a. daripada Nabi s.a.w "
" Ketahuilah sesungguhnya di dalam tubuh ada segumpal daging. Jika baik daging tersebut maka baiklah seluruh tubuh. Jika rosak daging tersebut maka rosaklah seluruh tubuh. Ketahuilah ia adalah hati " (riwayat Muslim no 1599)

Piramid Bacaan

Jika perumpaan ini diterima, maka bahan bacaan yang kotor dan tidak berfaedah bolehlah diumpamakan sebagai bahan makanan yang beracun atau makanan ringan (junk food) yang tidak berzat dan berkhasiat. Sesiap yang banyak "memakan" bahan bacaan jenis ini, maka fikirannya akan "keracunan" menjadikan pemikiran itu berada pada tahap yang sangat lemah dan rendah.

Fikiran yang lemah dan rendah, lebih-lebih lagi yang telah diracuni ialah musuh utama kepada kemajuan rohani dan pembangunan material. Mereka yang mempunyai pemikiran begini tidak akan dapat memainkan peranan yang aktif dan produktif dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara.Justeru, jatuh bangunnya sebuah masyarkat dan negara bergantung juga kepada apa yang dibaca oleh mereka.

Keaadaannya sama seperti orang yang tidak sihat dari segi fizikal (kerana tidak dapat mendapat makanan yang berzat), sudah tentu dia tidak akan berupaya melakukan sebarang pekerjaan atau aktiviti dengan baik. Oleh itu adalah menjadi tanggungjawab ibu bapa, guru-guru dan pemimpin masyarakat untuk mengatasi masalah kelembapan pemikiran dalam kalangan umat yang berpunca daripada bahan bacaan picisan atau masalah malas membaca.

Membaca umpama memberi "makanan" kepada akal dan memberi "cahaya" kepada hati. Apa yang kita baca akan membentuk diri kita secara langsung. Sering diungkapkan oleh bijak pandai :
"Siapa diri kamu pada masa akan datang dicorakkan oleh buku apa yang kamu baca hari ini"

Dengan membaca, seseorang akan dicorakkan ke arah yang lebih baik. Bangsa berjaya adalah bangsa yang membaca kerana dengan membaca kita telah komited untuk belajar.Satu tugas sepanjang hayat-dari buaian sehingga ke liang lahad.

When you stop learning you stop leading. Apabila kita berhenti belajar, kita berhenti memimpim. Setiap orang adalah pemimpin, sekurang-kurangnya adalah pemimpin kepada diri sendiri. Jadi apabila seseorang mula membaca ia sebenarnya bukan setakat membaca, malah dia sedang memimpin. Leaders are learners!-Pemimpin adalah orang yang sentiasa belajar.

Berhenti Membaca = Berhenti Memimpin

Jadi apabila umat Islam malas membaca, kita akan "berhenti" belajar. Apabila kita berhenti belajar, kita akan berhenti memimpin. Dan pada ketika itulah kita akan "dipimpin" oleh orang lain. Lihat, akibat tidak membaca, musuh-musuh Islam dengan mudah memperkotak katikkan nasib umat Islam. Tidak salah kalau dikatakan keadaan umat Islam masa kini ialah gambaran langsung daripada sikap membacanya.Ya..kita lemah,mundur dan bercakaran sekarang..Itu petanda budaya membaca juga lemah, rendah dan bercelaru.

Apa bahan bacaan yang perlu dibaca mengikut prioriti?Semestinya al-qiran berada pada ranking pertama. Walaupun piramid bacaan ini bukan mutlak, namun tiga bahan bacaan utama yang perlu dibaca ialah al-quran, hadis dan buku-buku syariah. Kita lihat dari sudut susunannya:

1-Al-quran al-Karim
2-Hadis Rasulullah s.a.w
3-Ilmu-ilmu asas Syariah-aqidah,feqah,akhlak
4-Buku-buku pengkhususan ilmu/pengetahuan am
5-Buku motivasi dan pengalaman hidup orang lain yang mempunyai i'brah
6-Buku tentang pendidikan anak-anak,keluarga,masyarkat dan lain-lain
7-Buku tentang analisis sejarah terutamanya sirah Nabi dan para sahabat
8-Bacaan hiburan yang tidak tersasar daripada ajaran Islam-seperti novel,sajak dan sebagainya

Seorang penulis Zionis telah menulis sebuah buku tentang segala perancangan dan modus operandinya untuk menghancurkan dunia Islam. Perbuatannay itu telah dikritik oleh rakan seperjuangannya kerana ia boleh membuka rahsia perancangan mereka. Penulis Zionis itu dengan selamba menjawab kritikan itu dengan katanya,"Jangan takut..orang Islam tidak akan membaca buku saya"!

Umat Islam masih malas membaca. Budaya hedonisme-filem,lagu,rancangan televisyen dan lain-lain telah banyak meragut masa dan tenaga umat Islam. Generasi Islam kini banyak leka dengan hiburan yang keterlaluan. Budaya ilmu dan hedonisme bertindak secara timbal balik,apabila yang satu menaik,yang satu lagi pasti menurun...

Soalnya,mengapa kita malas membaca??Puncanya jelas, kerana iman rapuh - kepercayaan kepada Allah dan hari akhirat sudah goyah. Jika seseorang individu mempunyai iman yang tinggi, dia akan sentiasa dipandu oleh misi dan visi hidupnya yang tepat yakni untuk mentaati kepada Allah pada setiap masa dan ketika. Apabila terpimpin misi ini,dia akan sentiasa sibuk melaksanakan tugas-tugas yang penting dan besar(amalan-amalan baik) dalam jangka masa hidupnya (yang tidak lama). Firman Allah yang bermaksud : " Yang menjadikan mati dan untuk menguji kamu siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya.."(surah al-mulk 67 : 2).

Oleh sebab itu, ia akan memanfaatnya seluruh masanya ke arah kebaikan selaras dengan firman Allah s.w.t yang bermaksud :
"Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali mereka yang berpesan-pesan dalam perkara kebenaran dan kesabaran"(surah al'asr 103 : 1-3)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails