My Followers

Sunday, February 12, 2012

Ujian Itu Sebahagian Dari Nikmat Allah


Firman Allah s.w.t. bermaksud:
“Dan kami pasti akan menguji kamu dgn sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar”
"Iaitu orang-orang yang apabila ditmpa musibah, mereka berkata "inna lillahi wa inna ilaihi raji'un" (Sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNya kami kembali)
(-Surah al-baqarah ayat 155-156)
Benar…setelah diuji dengan sedikit dugaan, Allah s.w.t. memberikan khabar gembira bagi hambaNYA yang bersabar diatas ujian yang diberikan. “Tarbiyah” yang diberikan oleh Allah s.w.t. tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk menguji setakat mana di antara kita yang benar-benar beriman kepadaNYA. Sepertimana Firman Allah s.w.t. bermaksud:
“Dan sungguh, kami benar-benar akan menguji kamu sehingga kami mengetahui orang-orang yang benar-benar berjihad dan bersabar di antara kamu, dan akan kami uji perihal kamu….”
(Surah Muhammad, ayat 31)
Di awal permulaan tika diuji, berbagai persoalan yang menerjah difikiran. Kenapa aku yang diuji sedangkan ramai lagi yang lalai, terasa diri begitu berat untuk menerima “tarbiyah” dariNYA .Namun begitu, Allah s.w.t. Maha Mengetahui kerna DIA tidak akan menurunkan ujian tersebut melainkan sesuai dengan kemampuan hambaNYA. Sepertimana firman Allah s.w.t. bermaksud:
“Allah tidak membebankan seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya.”
(-Surah al-Baqarah ayat 286-)
Yakin, percaya dan bersangka baiklah dengan “tarbiyah” yang Allah s.w.t. turunkan. Kita akan merasai “nikmat” ujian tersebut setelah hati mula merasai disentuh nur hidayah dariNYA…Allahuakbar….

Bersabarlah wahai diri atas segala ujian yang telah menimpamu..
Kerana setiap ujian itu pasti ada hikmahnya..
Allah sedang mengaturkan yang terbaik untuk dirimu..
Maka bersabarlah atas segala ujiannya..

Tazkiyatun nafsi wa taqarrub ila Allah..
Kunci ketenangan hati insani..
Tatkala dahi mencecah sejadah..
Terasa betapa kerdilnya diri ini..




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails