My Followers

Wednesday, September 1, 2010

Penciptaan Alam Semesta - Harun Yahya

Pernahkah kamu terfikir bagaimana cakerawala yang tidak berpenghujung ini terbentuk? Bagaimana Bumi, matahari, bulan dan bintang-bintang yang hebat ini dapat muncul? Tahukah kamu alam ini dipenuhi dengan berbagai benda menarik termasuk juga Bumi, bulan dan matahari? Tahukah kamu bahawa keseimbangan halus wujud di alam ini yang memberikan keadaan yang baik untuk hidup?

Sekarang mari kita mula pelajari jawapan-jawapan kepada soalan-soalan ini, dan bagaimana Allah menjadikan alam ini.

Suatu Masa Dahulu Alam Ini Tidak Wujud!

Pada zaman dahulu, pengetahuan manusia tentang angkasa amat terbatas. Peralatan-peralatan yang diperlukan untuk meneroka angkasa masih belum cukup maju seperti sekarang. Oleh itu, kadangkala manusia mempunyai pendapat-pendapat aneh tentang bagaimana alam ini terbentuk. Pendapat yang menyatakan alam ini telah sedia ada, merupakan pendapat paling lucu. Sebelum manusia mempunyai teleskop dan peralatan untuk mengkaji langit, beberapa orang dungu mencadangkan alam ini tidak mempunyai permulaan tetapi telah sedia wujud dan akan terus wujud untuk selama-lamanya.

Bagaimanapun, ia tidak masuk akal! Rumah dan bangunan sekolah kamu telah dibina pada tarikh tertentu. Malah ayat-ayat yang kamu baca sekarang ini juga telah ditulis pada waktu tertentu. Begitu juga kamu, ibu dan bapa kamu juga mempunyai tarikh lahir. Ini bererti semua benda sama ada bernyawa atau tidak wujud pada waktu tertentu. Menyatakan, "Alam ini tidak mempunyai tarikh lahir, kerana ia telah sedia wujud", adalah mengarut. Tiada siapa yang akan mempercayainya kini.

Biar kami berikan satu contoh: di dalam perjalanan kamu ke sekolah, bayangkan kamu melalui jalan yang berbeza dan telah menemui sebuah patung. Apa yang akan kamu fikirkan? Sudah tentu kamu akan berfikir, "Seorang pemahat telah menghasilkan patung ini dan meletakkannya di sini", bukankah begitu? Bagaimana sekiranya seorang rakan kamu menyatakan, "Tidak, patung ini telah sedia ada di sini; tiada siapa mengukirnya"? Mungkin kamu akan berkata kepadanya, "Jangan mengarutlah! Setiap kerja seni mempunyai pembuatnya!", bukankah begitu?


Kenyataan bahawa terdapat seorang pengukir yang telah mereka dan menjadikan patung ini, mengingatkan kita bahawa sudah tentu terdapat seorang pencipta yang menjadikan kita, dan tiada apa pun dapat berlaku secara spontan.

Mereka yang mendakwa alam ini telah sedia wujud mempunyai pemikiran lebih mengarut daripada rakan kamu yang mendakwa patung tersebut telah sedia ada di situ. Patung hanyalah sebiji batu yang dipahat, tetapi cakerawala ini mengandungi banyak bintang-bintang di langit dan sistem-sistem yang lebih rumit dan sukar daripada sebiji batu.

Terima kasih kepada penemuan astronomi, kesilapan dakwaan alam ini telah sedia wujud sudah menjadi nyata. Kajian ini menunjukkan bahawa seperti mana benda-benda lain, alam ini juga mempunyai permulaan.

Manusia pertama yang membuktikan alam ini mempunyai permulaan ialah pakar astronomi Edwin Hubble. (pakar astronomi ialah mereka yang mengkaji angkasa, bintang-bintang dan galaksi-galaksi). Hubble bekerja dengan sebuah teleskop gergasi. Suatu hari, pada tahun 1929, beliau mendapati bintang-bintang bergerak.

Ia bukan gerakan rawak biasa. Bintang-bintang sedang bergerak menjauhi kita secara berterusan. Di samping itu, ia juga bergerak daripada satu sama lain. Sebuah cakerawala yang semua benda bergerak daripada benda-benda lain bererti cakerawala tersebut sedang membesar.

Hanya seratus tahun dahulu manusia mula mengetahuinya. Hari ini, semua ahli sains bersetuju bahawa bintang-bintang bergerak daripada satu sama lain begitu juga dengan Bumi.

Pergerakan bintang-bintang ini adalah satu maklumat penting tentang penciptaan alam ini. Fakta bahawa bintang-bintang ini bergerak menjauhi satu sama lain, membuktikan bahawa suatu masa dahulu mereka bercantum. Ahli sains menganggarkan 15 bilion tahun dahulu semua jirim di cakerawala ini berkumpul bersama di dalam satu titik sekecil hujung jarum. Cakerawala kita mula terbentuk apabila titik kecil ini meletup.

Sekarang mari kita senaraikan satu-persatu apa yang telah kita perhatikan:

  • Bintang-bintang bergerak secara berterusan;
  • Bintang-bintang bergerak menjauhi kita;
  • Jika masa dapat diundurkan, kita akan melihat bintang- bintang kembali bercantum.

Ia akan berterusan sehinggalah seluruh cakerawala ini bercantum kembali pada satu titik.

Jika kita pergi lebih jauh, titik ini juga akan hilang. Ini bererti alam ini wujud daripada ketiadaan: Allah telah menjadikannya.

Kamu akan dapat memahami apa yang dimaksudkan dengan "ketiadaan" dengan menjawab tiga soalan ringkas ini:

1. Berapa usia kamu setahun dahulu?

Kamu mungkin menjawab, "Setahun lebih muda".

2. Jika kamu menghitung usia kamu ke belakang tahun demi tahun, berapakah usia terakhir kamu?

Jawapan kamu mungkin "satu". Setahun selepas kelahiran kamu, kamu berusia setahun. Bagaimanapun, selepas kelahiran kamu belum cukup tua untuk mempunyai umur. Ini dapat menjelaskan "usia sifar".

3. Fikirkan tentang tahun sebelum hari jadi kamu yang pertama! Berapakah umur kamu? Di manakah kamu ketika itu?

Kamu mungkin menjawab dengan berkata, "Saya belum wujud ketika itu".

Kamu tidak wujud sebelum ibu kamu mengandung.

Jika kamu undurkan masa untuk tubuh kamu, kamu akan dapati tubuh kamu akan hilang pada akhir operasi ini. Setiap tahun apabila masa berundur, tubuh kamu akan menjadi makin kecil dan kecil, sehingga kamu menjadi seorang bayi di dalam rahim ibu kamu. Jika operasi ini diteruskan, kamu akan sampai pada ketika ibu kamu belum mengandung.


Jika kita dapat mengembara kembali ke masa silam, gambar-gambar kamu ini akan tersusun dalam kedudukan yang berlawanan sehingga pada saat kamu tidak wujud.

Alam ini tidak wujud sebelum Allah menciptanya. Apabila kita mengundurkan masa, cakerawala ini juga akan menjadi lebih muda. Ia menjadi semakin kecil sehingga menjadi satu titik dan akhirnya hilang. Semua ini membuktikan cakerawala ini telah "dicipta".

Sementara itu, ingatkan diri kita bahawa kita menggunakan perkataan "mencipta/menjadikan" apabila kita hendak menerangkan sesuatu didatangkan daripada ketiadaan. Hanya Allah dapat mewujudkan sesuatu daripada ketiadaan. Dengan kata lain, hanya Allah dapat "mencipta" sesuatu. Manusia juga dapat menghasilkan sesuatu yang tidak wujud sebelum ini. Contohnya, mereka boleh membuat lukisan. Mereka dapat membina kapal-kapal. Bagaimanapun, sebenarnya, manusia hanya dapat menghasilkan sesuatu dengan menggunakan bahan-bahan yang terdapat di dunia ini dan dengan meniru benda-benda yang telah sedia wujud di dunia ini. Oleh itu, kita tidak boleh menamakannya "ciptaan". Ciptaan ialah menghasilkan sesuatu tanpa sebarang contoh ikutan. Allah telah mencipta segalanya di alam ini, termasuk Bumi, daripada ketiadaan.


Bolehkah kamu melukis sesuatu yang belum pernah kamu saksikan? Ini mustahil, kerana hanya Allah sahaja yang dapat mencipta sesuatu tanpa contoh dahulu. Sedangkan benda-benda yang para artis hasilkan daripada otak mereka sebenarnya berasal daripada benda-benda yang telah mereka lihat.

Manusia meniru apa yang telah Allah cipta, seperti apabila membuat lukisan. Jika kamu diminta melukiskan satu landskap di atas sekeping kertas, apa yang akan kamu lukis? Sudah tentu kamu akan melukis matahari, sebuah gunung, beberapa batang pokok, sejalur pelangi dan laut. Tetapi, pernahkah kamu fikirkan bahawa mustahil kamu dapat melukis sebatang pokok sekiranya kamu tidak pernah melihatnya? Fikirkan seorang yang buta sejak lahir. Di hanya mengetahui matahari bulat dan bercahaya, apabila ada orang yang menggambarkannya kepadanya. Dia hanya akan tahu apabila dia melihatnya sendiri.

Apa yang ditunjukkan oleh contoh-contoh ini, ialah hanya Allah mempunyai kuasa untuk mencipta sesuatu tanpa contoh. Al-Quran, kitab Allah yang diturunkan kepada manusia sebagai panduan, memberitahu kita seperti berikut:

(Dia lah) yang menciptakan langit dan Bumi… (Surah Al-An'am:101)

Sekarang masanya untuk mempelajari bagaimana Allah mencipta alam ini. Pasti kamu tertanya-tanya betapa hebatnya peristiwa yang telah berlaku.

'Big Bang' dan Letupan Cakerawala

Tahukah kamu berjuta-juta tahun dahulu cakerawala ini hanya satu titik kecil. Sekarang masanya untuk belajar bagaimana titik kecil ini berkembang.

Kamu mungkin pernah melihat filem kartun di TV. Selalunya, musuh akan mengejar hero filem tersebut dan hero akan melakukan apa sahaja untuk melarikan diri. Salah satu benda yang sering digunakan ialah dinamit. Contohnya, musuh Bugs Bunny meletakkan dinamit di rumahnya, atau musuh Road Runner meletakkan dinamit di jalannya. Selalunya, musuh-musuh ini berjaya melarikan diri dengan kemahiran yang hebat.


Sekarang, cuba bayangkan salah satu letupan ini. Contohnya, pemburu yang mengejar Bugs Bunny meletakkan bahan letupan ke dalam rumah bawah tanahnya. Apa berlaku apabila ia meletup? Tanah berselerakan dan serpihannya bergerak daripada satu sama lain. Sebelum letupan tersebut, serpihan-serpihan tanah ini bercantum. Tetapi, selepas letupan, serpihan-serpihan kecil tanah berselerak di merata tempat dan bergerak daripada satu sama lain.

Berjuta-juta tahun dahulu, cakerawala ini wujud selepas sebuah letupan. Banyak serpihan wujud dengan letupan ini. Serpihan-serpihan ini bergerak dan berselerak ke merata tempat, sama seperti tanah yang berselerak. Kemudian mereka mula membentuk cakerawala dan planet-planet dan lain-lain.

Letupan ini, yang menjadi permulaan kepada penciptaan cakerawala ini oleh Allah, telah dinamakan sebagai 'Big Bang'. Ketika letupan hebat ini berlaku, alam ini mula membesar dan berkembang, dan ia masih berkembang hari ini.

Sebelum meneruskan ke bahagian lain, mari kita senaraikan beberapa fakta yang telah kita buat sebelum ini:

1. Dahulu, alam ini tidak wujud;

2. Alam ini wujud dengan letupan satu titik kecil;

3. Selepas letupan ini, sejumlah besar unsur mula terbentuk yang menjadikan alam ini, dan unsur-unsur ini mula bergerak menjauhi satu sama lain;

4. Cakerawala ini berkembang apabila objek-objek di dalamnya bergerak daripada satu sama lain.

Ini adalah tanda kekuasaan Allah yang tidak terbatas. Sekalipun seluruh manusia di Bumi ini bergabung, mereka tidak akan dapat meniru cakerawala ini. Walaupun semua bahan-bahan di dunia ini dikumpulkan, manusia masih gagal meniru letupan sebesar 'Big Bang'. Semua kekuatan hanya milik Allah, Yang menjadikan segalanya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails